jordienbasindeusa.reismee.nl

Dag 4 Yosemite NP

Vandaag een 2e dag in Yosemite voor de boeg. Aangezien de bosbrand nog in volle gang was hebben we de auto onder de as vandaan gehaald en zijn we richting Yosemite Valley gereden. De brand blijkt op een paar mijl van onze lodge, in het zuiden van het nationaal park, te zijn. We rijden richting het centraal gelegen Yosemite Valley en hebben gelukkig steeds meer zicht op de indrukwekkende rotspartijen.

Nadat we onderweg gestopt hebben op verschillende uitkijkpunten kwamen we aan bij het bezoekerscentrum. We twijfelden een open hop-on-hop-off bus te pakken, maar deze bleek vol te zitten met Kodak Chinezen. We namen dus maar de 'normale' overdekte bus. Onderweg hebben we mooie highlights gezien, waaronder een meertje waarin dikke Mexicanen zwommen. Ook hebben we een mooie waterval gezien en verschillende dieren zoals vogels, eekhoorns en weer heel veel vliegen.

Later op de middag kregen we ineens een alarmmelding op onze telefoon; er was storm op komst, met mogelijke overstromingen als gevolg. We zijn dus maar weer in de auto gestapt en richting onze lodge gereden, inmiddels regende het al behoorlijk hard. Onderweg kwamen we de Kodak Chinezen weer tegen, dit keer allen in poncho's in hun open bus. Nadat we bijgekomen waren van het lachen hebben we onze weg weer vervolgd naar onze lodge in Wawona. Er bleek hier ook een Pioneer History Center te zijn, dus deze hebben we ook maar even bezocht. Hier was een pioniers nederzetting te zien, met verschillende gebouwtjes, paarden en aanwezig personeel.

Inmiddels was het wel weer tijd voor wat voer, dus hebben we gedineerd in het restaurant van onze lodge. Zoals eerder gezegd is alles hier in de stijl van zo'n 130 geleden, het leek er overigens wel op dat het personeel er al vanaf het begin bij is. Ondanks dat is iedereen heel gastvrij en kreeg Bas zelfs al een gratis refill toen ie z'n glas nog niet eens voor de helft op had. Het tip systeem hier, waarbij 15-18% fooi normaal is, heeft ook wel z'n positieve kanten.

We hebben de avond afgesloten met wat lokale biertjes op de veranda met een muziekje op de achtergrond. Iets later werden we vergezeld door onze nieuwe buren. Zij hadden i.v.m. de brand een ander hotel moeten zoeken en kwamen dus bij onze lodge terecht. Na wat verhalen over Australische en Nederlandse sporters, muzikanten, politiek en gebruiken van beide landen - onder het genot van een goede wijn - hebben we de avond weer tevreden afgesloten. Morgen over de Tioga pass, eerst nog even onze levers een kans geven de alcohol af te breken.

Cynthia

Hoi avonturiers!
Wat een spannende en enerverende reis hebben jullie nu al achter de rug! En dat pas op dag 4...
Wij lezen (en beleven) dagelijks jullie verhalen en dromen weg bij de prachtige foto's, nu al benieuwd naar het volgende verslag!
Ga vooral lekker verder met genieten, ik ga nu mijn tas pakken om een nachtdienstje te gaan werken. Verschil moet er zijn...haha!
Groetjes, Cynthia

Piet en tonny

Het oponthoud en omrijden was voor jullie ook geen teleurstelling . Ook storm ,regen en bosbranden niet. Wat een grote waterval en kolossale rotsen . En ook weer veel gelachen lezen we. En nu over de Tioga pass misschien wel sneeuw zien?