jordienbasindeusa.reismee.nl

Dag 20 Monterey - San Francisco

Vandaag alweer de laatste reisdag van onze vakantie, het ging helaas sneller dan verwacht. Nadat we gisteren heel de bierkaart hadden leeggezopen zijn we vanmorgen vroeg vertrokken om walvissen te spotten in de oceaan, niet het type oversized Amerikaanse vrouw die je hier veel ziet maar echte humpback whales.

Op een bord in Monterey hadden we al gezien dat er vorige week dinsdag ook orka's (killer whales) gespot waren, we hadden stille hoop er hier ook een van te zien. Aangekomen bij de boot werden we ontvangen met koffie en een donut en vaarden we de oceaan in.

Aan de kust lagen verschillende zeeleeuwen te zonnen en "oe oe oe!" naar elkaar te roepen, ook zagen we wat otters spelen in het water. Iets verder op het water kwamen we gelijk een groepje orka's tegen! Een aantal minuten later nog meer, tijdens heel de tocht hebben we er zelfs tientallen gezien. De naturalist die ons op de boot uitleg gaf had er zelfs nooit een in het wild gezien. We konden dus wel spreken van een 'Orka Tuesday'!

Nadat we de orka's beu waren gingen we op zoek naar walvissen. Even later werden we omsingeld door verschillende bultruggen. In de 2,5 uur dat we op het water zaten zagen we eigenlijk wel constant een orka of walvis, we hadden erg veel geluk vandaag. Een medepassagier zei dat hij al op verschillende plekken in de wereld walvissen was gaan spotten maar er nooit zo veel had gezien. Wat ons betreft een geslaagde excursie dus (kijk ook even naar de filmpjes!).

Om bij te komen van de boottocht hebben we geluncht in Santa Cruz en vervolgens verder gereden naar ons hotel bij het vliegveld van San Francisco. Hier werden we om alvast weer te wennen in gebrekkig Nederlands verwelkomd. De receptionist bleek uit Zuid Afrika te komen.

's Avonds hebben we gegeten bij een authentieke lokale Mexicaan. Met een volle maag besloten we nog wat afzakkertjes te nemen bij het dichtstbijzijnde café, ook weer met een enorme bierkaart. Met een goed slaapmutsje achter de kiezen besloten we weer terug te gaan naar het hotel, waar de Zuid Afrikaanse receptionist ons al op stond te wachten (bezig aan een shift van 14 uur, heel normaal in Amerika).

Morgenmiddag vliegen we weer terug naar Nederland. Door het tijdverschil komen we een dag later weer aan in ons kikkerlandje. We kijken terug op een zeer geslaagde vakantie, overmorgen volgt nog een laatste verslag met de conclusies.

Cock en Jeanne

Bedankt voor de geweldige vakantiereportage. We wensen jullie een goede terugreis en dan zal het afkicken worden van alles wat jullie meegemaakt hebben, het was echt fantastisch hè.