jordienbasindeusa.reismee.nl

Dag 21+22 San Francisco - Amsterdam

Vanmorgen de laatste ochtend in de USA. Nadat we de schoonmaakster van het hotel blij hadden gemaakt met onze koelbox (die erg nuttig was onderweg maar niet mee kon in het vliegtuig) reden we naar het vliegveld, waar we eerst de auto weer moesten inleveren. Deze had inmiddels wel een deukje, een ster in de ruit en een kapotte achteruitrijcamera opgelopen maar de nonchalante Mexicaan die de auto moest keuren had niets door.

Dit keer gelukkig geen uitgebreide douane controle, dus we waren ruim op tijd klaar voor de vlucht. Om de tijd te doden typen we dit stuk nu in het vliegtuig.

Conclusies

Hoogtepunten top 3 (Jordi):

Eigenlijk is het niet te doen een top 3 te maken, aangezien het vrijwel allemaal prachtig was en je niet alles met elkaar kunt vergelijken. Toch een poging.

3. Universal Studios Hollywood

Een van de mooiste en meest sfeervolle parken die ik ooit gezien heb.

2. Whalewatching Moss Landing

We hadden geluk zo veel walvissen en orka's te zien, wat het een memorabele boottocht maakte.

1. Helikoptervlucht Grand Canyon

Prachtig uitzicht vanuit de lucht op deze diepe kloven. Nooit eerder zoiets gezien.

Bas heeft dezelfde momenten in zijn top 3, maar 2 en 3 omgedraaid. En het openschieten van de helikopterdeur maakte nr 1 nog onvergetelijker

Fastfood top 3 (zowel Jordi als Bas):

3. In-N-Out Burger

Smaakte verrassend goed en het broodje was niet zo klef als bijvoorbeeld bij Wendy's.

2. Burger King

Een van de weinigen met constante kwaliteit. McDonalds heeft dat ook wel, maar de burgers van BK zijn een stuk smaakvoller.

1. Denny's

Misschien niet helemaal eerlijk deze zaak te vergelijken met bovenstaande aangezien je hier 2x zo veel betaalt, maar dat proef je wel terug. Stak er met kop en schouders bovenuit. Ook een ruime kaart voor ontbijt en lunch.

Opvallende zaken:

- De wc zit standaard vol water. Je vraagt je soms af of je kleine of grote boodschap er nog wel bij past. Doorspoelen is dan, vaak of met grof geweld, of helemaal niet het water weg laten lopen, hopende dat alles mee wegspoelt.

- Autorijden is ook behoorlijk anders. Als je rechtsaf wil, mag dat gewoon door rood. Verkeerslichten staan aan de overkant van de weg. Van rijbaan wisselen kan zonder richting aan te geven, maar meestal blijft iedereen op zijn eigen baan en kun je zomaar eens rechts ingehaald worden.

- Uit eten is gaan gaat altijd gepaard met standaard zinnetjes: Hey guys, how are you doing? Tijdens het eten wordt regelmatig gevraagd of we nog OK zijn. Je gaat je bijna afvragen of er iets mis is met het eten. De rekening wordt meestal ongevraagd op tafel gegooid. Je stopt je creditcard in het mapje, of zoals een serveerster zei: Just sliiide it in... Vervolgens krijg je alles terug met nog een bonnetje, waarop je de tip en het totaalbedrag moet berekenen (ergens tussen de 15 en 20 procent, afhankelijk van de kwaliteit van de service) en die moet invullen, optellen en ondertekenen.

- Amerikanen zijn niet goed in topografie. Er vroeg iemand aan ons of we over Australië terug naar huis vlogen. Aan de andere kant verwachten ze wel van ons dat wij weten waar het gehucht in Texas ligt waar ze vandaan komen.

- Niet alles is groter in Amerika. Hamburgers zijn doorgaans even groot als in Nederland. Een medium softdrink is 0,591 liter. Niet veel groter dan een halve liter in Nederland. Al wordt deze maat in Nederland vaak als Groot aangeduid. Als je langer bent dan 1,90m heb je t niet altijd even fijn in de USA. Attracties in pretparken kunnen zo maar net veilig dicht op iemands lange benen. De rest in het rijtje zit er dan zomaar losjes bij. 75% van de bedden was te kort. Met als gevolg voeten buitenboord en met spierpijn in de kuiten wakker worden. Onder de douche moet je als lang mens een volleerd limbodanser zijn om je haren te kunnen wassen.

- Aan de kust waren de mensen een stuk aardiger dan in het binnenland. Vooral in mormoonse en indiaanse gebieden was de vriendelijkheid soms ver te zoeken.

- Vrijwel in iedere grote plaats stikt het van de junks. Vaak leven deze helemaal in hun eigen wereldje maar sommigen kunnen ook erg opdringerig bedelen.

- Er zijn heel verschillende soorten politie en andere vormen van gezag met allemaal hun eigen uniform en auto. In de natuurparken heb je ook nog rangers.

- Fietsen is levensgevaarlijk in Amerika. Meestal fiets je gewoon midden op de weg tussen de auto's. Gek genoeg hebben we geen ongelukken gezien.

- Met de auto is het juist ideaal. De steden zijn wel wat rommelig, maar daarbuiten zijn het brede rechte wegen. Ook zijn de benzineprijzen laag, voor $40 dollar hadden we een volle tank.

- Alle huizen zijn van hout met een plamuurlaagje. Dus ook de hotels, waardoor je alles kan horen wat er in de andere kamers gebeurt.

Dit was het laatste verslag, allen bedankt voor het lezen. Als er nog iemand vragen heeft beantwoorden wij die graag in ruil voor een pilsje. Tot de volgende keer!

Groeten Jordi en Bas

Frank Aarts

Wat een mooie verhalen en zo herkenbaar. Ik wens jullie een goede reis terug naar het koude Nederland en ik hoor graag jullie verhalen ook 'first hand' onder het genot van een pilsje. I'm buying ? Stay safe

Wim van Beek

Bedankt dat ik via deze weg met jullie ben mee gereisd toppie mannen