jordienbasindeusa.reismee.nl

Dag 5 Yosemite - Mammoth Lakes

Vanochtend kwam onze Australische buurman informeren of zijn wijn wellicht verkeerd was gevallenbij ons. Hij hoorde namelijk midden in de nacht iemand zo erg overgeven dat hij er wakker van werd. Zijn bezorgdheid was onterecht, want na een goede nachtrust werden we fris als een hoentje wakker.

Dat was maar goed ook, want we hadden een schitterende rit voor de boeg! Op ons lijstje stond nog het bezichtigen van de welbekende Sequoia bomen. Deze woudreuzen zijn op verschillende plekken te vinden, waaronder vlakbij ons hotel. Echter gooiden de bosbranden aldaar roet in het eten. En op onze auto.

Gelukkig liggen er op de route van ons hotel naar Mammoth Lakesnog 2 plekken om deze bomen te bekijken. We kozen een van deze locaties uit en vertrokken richting Tuolumne Grove.

Na het parkeren van de auto daalden we af, de vallei in. Onderweg spotten we nog een jong beertje! Na een fikse wandeling bergaf kwamen we aan bij de bomen. Er stonden er nog een stuk of 5 fier overeind en er lagen nog een aantal omgevallen exemplaren. Ook stond er een dode reuzeboom, waar een doorgang uit was gehakt. We liepen door deze doorgang en we kropen in een van de omgevallen (holle) exemplaren.

De steile klim op de terugweg van ruim een mijl was voor onze sportieve lichamen uiteraard geen enkel probleem. Zonder enige moeite bereikten we de parking.

We vervolgden onze rit over de Tioga Pass. Ons reisbureau ontleent haar naamaan deze route, dus de verwachtingen waren hooggespannen. En deze werden ruimschoots waargemaakt!

Dankzij de hoogteverschillen veranderde de omgeving van bosrijk naar rotsachtig en uiteindelijk naar besneeuwde bergtoppen! Na elke bocht hadden we een ander uitzicht en als we wilden konden we iedere minuut een volledige fotosessie van het landschap maken.

Nog nagenietend van het overweldigende natuurschoon kwamen we aan bij ons hotel. Dit hotel maakt deel uit van een complex van meerdere gebouwen, winkels, apres-ski hut en zelfs een stoeltjeslift en kabelbaan, vooral gericht op wintersport. In het Oostenrijks aandoend dorpje genoten we van een bierproeverij, lekker eten en het zoveelste schitterende uitzicht.

Terug bij het hotel nemen we nog een slaapmutsje en kijken we alvast vooruit naar de komende dag: Death Valley en Las Vegas!

Dag 4 Yosemite NP

Vandaag een 2e dag in Yosemite voor de boeg. Aangezien de bosbrand nog in volle gang was hebben we de auto onder de as vandaan gehaald en zijn we richting Yosemite Valley gereden. De brand blijkt op een paar mijl van onze lodge, in het zuiden van het nationaal park, te zijn. We rijden richting het centraal gelegen Yosemite Valley en hebben gelukkig steeds meer zicht op de indrukwekkende rotspartijen.

Nadat we onderweg gestopt hebben op verschillende uitkijkpunten kwamen we aan bij het bezoekerscentrum. We twijfelden een open hop-on-hop-off bus te pakken, maar deze bleek vol te zitten met Kodak Chinezen. We namen dus maar de 'normale' overdekte bus. Onderweg hebben we mooie highlights gezien, waaronder een meertje waarin dikke Mexicanen zwommen. Ook hebben we een mooie waterval gezien en verschillende dieren zoals vogels, eekhoorns en weer heel veel vliegen.

Later op de middag kregen we ineens een alarmmelding op onze telefoon; er was storm op komst, met mogelijke overstromingen als gevolg. We zijn dus maar weer in de auto gestapt en richting onze lodge gereden, inmiddels regende het al behoorlijk hard. Onderweg kwamen we de Kodak Chinezen weer tegen, dit keer allen in poncho's in hun open bus. Nadat we bijgekomen waren van het lachen hebben we onze weg weer vervolgd naar onze lodge in Wawona. Er bleek hier ook een Pioneer History Center te zijn, dus deze hebben we ook maar even bezocht. Hier was een pioniers nederzetting te zien, met verschillende gebouwtjes, paarden en aanwezig personeel.

Inmiddels was het wel weer tijd voor wat voer, dus hebben we gedineerd in het restaurant van onze lodge. Zoals eerder gezegd is alles hier in de stijl van zo'n 130 geleden, het leek er overigens wel op dat het personeel er al vanaf het begin bij is. Ondanks dat is iedereen heel gastvrij en kreeg Bas zelfs al een gratis refill toen ie z'n glas nog niet eens voor de helft op had. Het tip systeem hier, waarbij 15-18% fooi normaal is, heeft ook wel z'n positieve kanten.

We hebben de avond afgesloten met wat lokale biertjes op de veranda met een muziekje op de achtergrond. Iets later werden we vergezeld door onze nieuwe buren. Zij hadden i.v.m. de brand een ander hotel moeten zoeken en kwamen dus bij onze lodge terecht. Na wat verhalen over Australische en Nederlandse sporters, muzikanten, politiek en gebruiken van beide landen - onder het genot van een goede wijn - hebben we de avond weer tevreden afgesloten. Morgen over de Tioga pass, eerst nog even onze levers een kans geven de alcohol af te breken.

Dag 3 San Francisco - Yosemite NP

Vanochtend hebben we na een stevig ontbijt bij Denny's de huurauto opgehaald. We stonden bij het verhuurkantoor weer even in de rij en toen we eindelijk aan de beurt waren, vertelde de baliemedewerker al rochelend dat we nog eens een half uur op onze SUV moesten wachten, of direct een minivan konden meenemen. Aangezien we geen soccermoms zijn, hebben we gekozen om op de SUV te wachten.

Amerikanen hebben, zo is onze ervaring, de neiging om de wachttijd voor bepaalde dingen behoorlijk te overdrijven. 5 minuten wachten op een tafeltje bij Denny's was uiteindelijk nog geen minuut. Een kwartier wachttijd bij het restaurant van ons hotel vandaag, ook gereduceerd tot 1 minuut. En zo ook het half uur wachten op onze auto: nog geen 5 minuten.

Volgens de website van Alamo zouden we een Nissan Rogue "or equal" meekrijgen. We kregen echter de sleutels van een Jeep Cherokee in ons handen gedrukt! Blij als een kind reden we het oer-Amerikaanse voertuig de parkeergarage uit. We konden nog net voorkomen dat er een junk op onze motorkap belandde. Snel onze koffers ingeladen en de roadtrip kon beginnen!

We kwamen redelijk vlot de stad uit en het landschap veranderde een aantal keer volledig binnen een paar uur rijden. Toen we in de buurt kwamen van Yosemite park veranderde de rechte snelweg in kronkelende bosweggetjes, die ons langs indrukwekkende rotspartijen en ruige rivierbeddingen voerde. Een klein half uur voor ons hotel werden we echter staande gehouden door de lokale law enforcement...

Er was een bosbrand op onze route en daardoor was de weg afgesloten. We werden verzocht om om te draaien en een kleine detour te nemen van zo'n 80 mile! Dat was bepaald geen straf, gezien het schitterende landschap, alleen kroop de benzinemeter gevaarlijk dicht naar het rood...

Een paar vriendelijke wandelaars wezen ons op een pompstation, niet ver van waar we waren. Met een volle tank en vol goede moed reden we verder. Onderweg stopten we nog om van een bijzonder uitzicht te genieten. In de schemering reden we naar ons hotel. Naarmate het donkerder werd, werd de weg bochtiger en uiteindelijk kwamen we aan bij onze bestemming.

Het ruim 100 jaar oude hotel, bestaande uit verschillende gebouwen en bijgebouwen straalt een bijzondere sfeer uit. Deze wordt nog een versterkt door de markante personeelsleden, die zo uit een film lijken te komen. Relaxend op de veranda en met nog 1 streepje WiFi sluiten we hier een enerverende dag af en gaan we van onze nachtrust genieten.

Dag 2 San Francisco

Vandaag nog steeds in San Francisco. We hadden het getroffen; het was met 40 gr. de warmste dag van het jaar. Ideaal om een fiets te huren en de stad te verkennen. Om er echter niet te veel uit te zien als toeristen hebben we er toch maar voor gekozen om ons rond te laten rijden. In een 'hop on hop off bus' zijn we langs verschillende highlights gekomen, zoals Chinatown, de Fishermans Wharf, Golden Gate Park en uiteraard ook de Golden Gate Bridge. Ook wist de buschauffeur ons veel te vertellen waar allerlei topfilms als Sister Act 2 opgenomen zijn.

Vervolgens was het tijd voor een bezoekje aan Alcatraz, de strengst beveiligde gevangenis van de VS. Deze ligt midden op een eilandje in de baai van San Francisco, vandaar dat je hier met de boot heen moet. De audiotoer was leuk om te doen, je hoorde hierin ook de originele stemmen van de gevangenen en de bewakers. Het eiland was momenteel overvallen door honderden vervelende meeuwen die alles onderpoepten en waar weer heel veel vliegen op af kwamen. Ook genoeg dieren gezien dus.

Na deze intensieve excursies was het natuurlijk belangrijk genoeg calorieën binnen te krijgen. In het Hard Rock Café hebben we letterlijk ons buikje rondgegeten. Buiten stond een Aziaat populaire liedjes te spelen op een panfluit, dat pikten we ook maar even mooi mee.

Om de avond af te sluiten hebben we nog een drankje gedaan bij een Indisch café/restaurant, Bas kreeg hier nog een compliment dat hij op de (Indische) neef van een van de serveersters leek. Het leek ons tijd om maar weer terug te gaan richting het hotel.

Dag 1 Amsterdam - San Francisco

Na een korte nacht werden we door de vader van Bas op Schiphol afgezet. De verwachtte lange wachttijden bij douane vielen alles mee. Binnen een mum van tijd waren we er doorheen. Het langst hebben we in de rij gestaan bij Starbucks voor onze broodnodige cafeïne shots.

Daarna begon onze 11 uur durende vlucht. We kregen leuke verhalen te horen van en zowaar lekker vliegtuigvoedsel geserveerd door de vriendelijke cabin crew. We maakten kennis met een Koffie Ammehoela. Dat is koffie met een op Bailey's lijkende likeur erin.

Na de lange vlucht kwamen we met een houten kont en mogelijk trombose aan op SFO. We moesten direct in de rij voor een kruisverhoor door een doortastende immigrations officer. Na het scannen van bepaalde lichaamsdelen mochten we door. Althans Bas wel. Jordi zijn koffer werd helemaal uitgeplozen door een andere douanier en konden we 1,5u na landing eindelijk het vliegveld verlaten.

De illegale(?) taxi die ons naar het hotel bracht, liet ons alvast een glimp van San Francisco zien. Na het inchecken gingen we de buurt verkennen, op zoek naar een fietsverhuur. We leken wel terechtgekomen in GTA San Andreas! Er lagen her en der junks op de stoep op een kartonnetje, of je werd erdoor aangesproken, gevolgd door een tandeloze glimlach.

We sprongen gauw op een typische San Franciscaanse kabeltram, om Fisherman's Wharf te gaan verkennen. Deze trams worden overigens bestuurd door hilarische machinisten! Fisherman's Wharf was een grote attractie. Je zag gevangeniseiland Alcatraz liggen, maar ook tientallen zeeleeuwen, die elkaar van de vlonders afduwden. Dit tot groot vermaak van de overwegend Aziatische toeschouwers.

Hierna liepen we naar Lombard Street, ook wel bekend als de scheefste straat ter wereld. De auto's passeerden hier met een slakkengangetje door de nauwe haarspeldbochten van de supersteile helling. We hadden deze straat beklommen en bemerkten dat we al 24 uur wakker waren. En dat voelden we! Dus pakten we weer de kabeltram richting ons hotel. Na een drankje in de lokale mall gingen we terug naar het hotel voor een welverdiende nachtrust!

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!